Josef Mysliveček: Olimpiade
Po bezmála čtvrtstoletí ožila na prknech Stavovského divadla v Praze výjimečná opera českého autora, který měl přezdívku Il divino Boemo - božský Čech. V hlavních rolích účinkují: Clistene - J. Chum, Aristea - S. Houda-Šaturová, Megacle - R. Milanesi, Licida - T. Nini Goldstein, Argene - S. Harmsen, Aminta - K. Adam a Alcandro - H. Kaupová. Hraje orchestr Collegium 1704, dirigent V. Luks. Režie Ursel Herrmann (Premiéra).
Připravované provedení Olimpiade v pražském Stavovském divadle v květnu 2013 bylo významnou a s napětím očekávanou událostí mezinárodní operní scény. Jednalo se o první kompletní provedení díla od poslední neapolské reprízy v roce 1778. Vrcholné hudební kreace Josefa Myslivečka bývají přirovnávány ke skladbám středního tvůrčího období jeho blízkého přítele a obdivovatele W. A. Mozarta. Opera Olimpiade je pak jednou z nejuznávanějších Myslivečkových kompozic vůbec. Přesto na ni novodobý operní repertoár téměř zapomněl a v Národním divadle dosud nezazněla.
Myslivečkova opera má mnoho slovutných stejnojmenných předchůdců komponovaných na totéž Metastasiovo libreto, např. verzi Antonia Vivaldiho nebo Giovanniho Battisty Pergolesiho. Myslivečkova Olimpiade byla poprvé provedena v neapolském divadle Teatro San Carlo dne 4. listopadu 1778, na jmeniny zakladatele tohoto divadla a bývalého krále Dvou Sicílií Karla III. de Borbón. Ten z Neapole odjel již v roce 1759 převzít španělský trůn a přenechal neapolský trůn svému synu Ferdinandovi. Narozeniny a jmeniny Karla III., však byly i nadále slaveny jeho synem a neapolským lidem. Myslivečkova Olimpiade je nepochybně jedno z nejlepších zhudebnění tohoto Metastasiova libreta. Soudobé kritiky chválily zejména skladatelovo zpracování árie "Se cerca, se dice", kterou při premiéře zpíval kastrát Luigi Marchesi, Myslivečkův blízký přítel a profesní spolupracovník.
Na pozadí starořeckých olympijských her, které jsou symbolem antického ideálu duševně a fyzicky vyrovnaného člověka, se s jistým hořkým podtónem odehrává jiný, velmi nadčasový "boj o prvenství" - věrní přátelé Megakles a Lycidas netuší, že usilují o lásku téže ženy. Okolnosti je postupně nutí k fatálním rozhodnutím - buď znectí přátelství a jednou dané sliby, nebo zapřou svou lásku. Otevírá se před námi pohled na odvrácenou tvář mezilidských vztahů, na umanutou zaslepenost touhy a vášní, která vede k neuváženým krokům, stejně jako k nim vede i přílišná důvěra v přátelství.
Hudební nastudování Václava Lukse a jeho orchestru Collegium 1704 představilo toto dílo v hávu historicky poučené interpretace. Režie této inscenace je pak příslibem dalšího ze vzrušujících spojení "staré opery" s promyšlenou současnou divadelní poetikou.
Vysílání: 03.1., 20.20 hod., ČT art
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery
E. W. Korngold: Mrtvé město
Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery o třech dějstvích po ...celý článek
Libuše Domanínská – 100 let
Jen ve zpěvu
Medailon světoznámé operní pěvkyně Libuše Domanínské, která svůj umělecký život spojila předev ...celý článek
Česká filharmonie Open air 2024
Česká filharmonie Open air 2024
Přímý přenos oblíbeného koncertu pod širým nebem z pražského Hradčanského n ...celý článek
Legendární salcburská Traviata
Legendární salcburská Traviata
Slavná inscenace režiséra Willyho Deckera nejznámější Verdiho opery na Salcb ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Komorní scéna Aréna – 30 let
Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým celý článek
HUDBA
Darin popová hvězda ze Švédska
Švédská superstar Darin Zanyar nyní vstupuje do své dosud nejautentičtější a nejosvobozenější hudební i životn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mexické drama Bez zvláštních znamení
Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek