zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Mysliveček: Olimpiade

Po bezmála čtvrtstoletí ožila na prknech Stavovského divadla v Praze výjimečná opera českého autora, který měl přezdívku Il divino Boemo - božský Čech. V hlavních rolích účinkují: Clistene - J. Chum, Aristea - S. Houda-Šaturová, Megacle - R. Milanesi, Licida - T. Nini Goldstein, Argene - S. Harmsen, Aminta - K. Adam a Alcandro - H. Kaupová. Hraje orchestr Collegium 1704, dirigent V. Luks. Režie Ursel Herrmann (Premiéra).
Připravované provedení Olimpiade v pražském Stavovském divadle v květnu 2013 bylo významnou a s napětím očekávanou událostí mezinárodní operní scény. Jednalo se o první kompletní provedení díla od poslední neapolské reprízy v roce 1778. Vrcholné hudební kreace Josefa Myslivečka bývají přirovnávány ke skladbám středního tvůrčího období jeho blízkého přítele a obdivovatele W. A. Mozarta. Opera Olimpiade je pak jednou z nejuznávanějších Myslivečkových kompozic vůbec. Přesto na ni novodobý operní repertoár téměř zapomněl a v Národním divadle dosud nezazněla.

Myslivečkova opera má mnoho slovutných stejnojmenných předchůdců komponovaných na totéž Metastasiovo libreto, např. verzi Antonia Vivaldiho nebo Giovanniho Battisty Pergolesiho. Myslivečkova Olimpiade byla poprvé provedena v neapolském divadle Teatro San Carlo dne 4. listopadu 1778, na jmeniny zakladatele tohoto divadla a bývalého krále Dvou Sicílií Karla III. de Borbón. Ten z Neapole odjel již v roce 1759 převzít španělský trůn a přenechal neapolský trůn svému synu Ferdinandovi. Narozeniny a jmeniny Karla III., však byly i nadále slaveny jeho synem a neapolským lidem. Myslivečkova Olimpiade je nepochybně jedno z nejlepších zhudebnění tohoto Metastasiova libreta. Soudobé kritiky chválily zejména skladatelovo zpracování árie "Se cerca, se dice", kterou při premiéře zpíval kastrát Luigi Marchesi, Myslivečkův blízký přítel a profesní spolupracovník.
Na pozadí starořeckých olympijských her, které jsou symbolem antického ideálu duševně a fyzicky vyrovnaného člověka, se s jistým hořkým podtónem odehrává jiný, velmi nadčasový "boj o prvenství" - věrní přátelé Megakles a Lycidas netuší, že usilují o lásku téže ženy. Okolnosti je postupně nutí k fatálním rozhodnutím - buď znectí přátelství a jednou dané sliby, nebo zapřou svou lásku. Otevírá se před námi pohled na odvrácenou tvář mezilidských vztahů, na umanutou zaslepenost touhy a vášní, která vede k neuváženým krokům, stejně jako k nim vede i přílišná důvěra v přátelství.
Hudební nastudování Václava Lukse a jeho orchestru Collegium 1704 představilo toto dílo v hávu historicky poučené interpretace. Režie této inscenace je pak příslibem dalšího ze vzrušujících spojení "staré opery" s promyšlenou současnou divadelní poetikou.
Vysílání: 03.1., 20.20 hod., ČT art

28.12.2014 16:12:49 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Z éteru

Káťa Kabanová pod taktovkou Jakuba Hrůši

Corinne Wintersová (Káťa Kabanová)

L. Janáček: Káťa Kabanová
U příležitosti 170. výročí narození moravského hudebního génia uvádíme tragickou ...celý článek


Česká filharmonie Open air 2024

Česká filharmonie Open air

Česká filharmonie Open air 2024
Přímý přenos oblíbeného koncertu pod širým nebem z pražského Hradčanského n ...celý článek


Taneční příběhy Darii Klimentové

Taneční příběhy Darii Klimentové

Taneční příběhy Darii Klimentové (1/5) - Giselle
Významná česká primabalerína a taneční pedagožka Daria Kli ...celý článek


Libuše Domanínská – 100 let

Libuše Domanínská

Jen ve zpěvu
Medailon světoznámé operní pěvkyně Libuše Domanínské, která svůj umělecký život spojila předev ...celý článek



Časopis 26 - sekce