Vycházející nová deska Longital je oslavou 10. let
autor: archiv
zvětšit obrázekSkupina Longital nevěří na náhody. Každá událost v jejich kariéře má svůj význam a posunula kapelu dále hráčsky i lidsky. Závěrem minulého roku se Shině a Danu Salontayovi přihodilo něco, s čímž nepočítali: po třinácti letech se do sestavy vrátil bubeník Marián Slávka, který s nimi ještě pod názvem Dlhé diely nahrával už album Tu. Dnes společně vydávají akustické album A to je všetko? a slaví jubileum: je to právě deset let, co se kapela Dlhé diely přejmenovala na Longital.
Vydařený společný koncert ve znovu nalezeném triu na Waves Bratislava a vzájemný lidský a hudební souzvuk znamenal začátek další éry kapely a přísun nové energie. „V čase, kdy jsme se nejvíc zabývali elektronikou a naše skladba byla dokonce oceněná v soutěži labelu Ninja Tune mezi top ten remixy kapely Coldcut, jsem měl zvláštní zážitek. Sedli jsme si do čajovny v Praze na Václaváku, kde hrála akustická hudba, která mě úplně zhypnotizovala. Připomenula mně mých prvních deset let s akustickou kytarou. Cítil jsem v té hudbě kov, vůni dřeva a odlítajících třísek,“ popisuje Dan jeden z klíčových momentů Longital na cestě k novému zvuku. Na mysli měl kapelu Young Gods a jejich album Knock on Wood.
Dana tento zážitek úplně odrovnal. Ve své hlavě si s sebou odnesl neodbytného červíka, který v něm vrtal až do doby, než si nechal na zakázku postavit malou akustickou kytaru Lakewood. „Chtěl jsem takovou kytaru, která by se nejvíc blížila pocitu z mé první dětské kytary Cremona – dokázala být chvíli sladkým dřevem a útočištěm, ale taky zbraní nebo zběsilým koněm. Zvuk Lakewood, to je pro mě čistý akustický trans,“ říká kytarista a zpěvák Longital.
Kytara dorazila z dílny na Vánoce 2011 a přesně v ten okamžik začala akustická éra kapely bez elektroniky. Jejím vrcholením je právě album A to je všetko?.
Současně se zvukovou obrodou nahrávky Longital sáhli po už dříve vydaných skladbách. Zpěvačka a baskytaristka Shina vysvětluje, že tato touha v hudebnících zrála delší dobu. „Vždycky jsme si říkali, že by bylo skvělé někdy nahrát písničky, které už jsou aspoň trochu ohrané, s jinou energií – jako kdyby právě vznikaly. Předtím jsme všechny desky dělali tak, že hudba současně vznikala a hned jsme ji nahrávali. Nebyl mezi tím téměř žádný prostor. A vlastně ani odstup. Navíc texty mám už natolik zažité a událo se tolik věcí, že už vím přesně, co mi chtěly říct. A je to možná ještě celé tak, že složíš píseň, potom ji intenzivně několik roků hraješ a věci, co v ní mnohokrát opakuješ, se stanou. Kdoví,“ přemýšlí nahlas Shina.
Longital svou novinku nahrávali naživo, bez editování a dodatečných laboratorních úprav, což kvituje i staronový bubeník Marián Slávka. Tento způsob nahrávání byl pro něj výzvou. „Zavřeli jsme se do jedné místnosti a naráz hráli. Zachytili jsme momenty a situaci, ve které se momentálně nacházíme. Při poslouchání jsem mnohokrát zacítil hudbu jako takovou. Někdy se cítím až cynicky, ale tato hudba mě jednoduše vtahuje zpět. Má energii, výpověď a autentičnost, což je pro mě velmi důležité,“ uzavírá Marián.
Bratislavský křest kapela chystá 20. května v prostorách Café Berlinka a ten oficiální pražský proběhne 19. června na festivalu United Islands.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Divadlo J. K. Tyla uvádí humorné fantasy Maškaráda
Nová scéna Divadla J. K. Tyla se promění na Ankh-Morkporskou operu ovládanou tajemným fantomem. Objeví se zde celý článek
OPERA/ TANEC
Vraťme hudbu dětem v Jeseníku!
Základní umělecká škola Jeseník v loňském roce oslavila již 75 let. Za tuto dobu poskytla umělecké vzdělání de celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Den vzniku samostatného československého státu
František Ladislav Rieger
Básník, právník, vlastenec a zakladatel české moderní politiky. Dokumentární port celý článek