zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nespravedlnost lásky

Pomyslná hranice vkusu a kýče se kdekoliv, snad v divadle více, střetává s divákem a tvůrcem. Zatímco ostatní (ve Viole v režii Viktora Polesného) svým zpracováním kráčí kupředu, soubor Divadla Pod Palmovkou v režijním vedení Petra Kracika se vrací o pět let zpět. Unifikované herecké výkony, jak je známe z Letních hostí ( S.Vrbická -- Betty, T. Kostková - Lotta, I. Jiřík -- Albert) z Miláčka (M. Tallerová -- hostinská) a nebo Eurydiky (I. Kubečka -- hostinský, R. Přibil -- správce, Jan Teplý ml. -- Werther -- u něj si dovoluji připomenout televizní inscenaci Dürrenmattovy Návštěvy staré dámy), přesně zapadají svou nuznou šedostí do neoriginální dekorace, jakoby náhodou převzaté z libereckého Raskolnikova (hrané v témže divadle v rámci přehlídky České divadlo), oproti nim však ani zdaleka nevyužili variability prostoru a de facto použili jen schodiště a vstupní dveře.

Mladý Werther je předromantickým symbolem, zmítaným vnitřním rozporem svého bytí, kolísání vzdělaného ducha, hrdiny uvrženého do společensky zkamenělého prostředí, se kterým se vůlí srdce chtě nechtě musí poprat. Žel, Jan Teplý ml. zdaleka nesplynul s raněným intelektuálem. Jeho bytostná tíže se provazuje s nejvrchnějšími gesty, jež jsou komické až k pláči. Působí na nás svou nepřirozeností, rozporuplností (ač kdo jiný by měl poutat v diváku jistotu, že existuje jen jediná pravda o lásce k Lottě !), zasahující pocit v němž skutečný Werther je přesným opakem libeňského.
Naštěstí, neb ke své smůle, jsou další protagonisté, kteří dokázali obrátit myšlenku děje na svou stranu. Zejména Albert, sympatický Ivan Jiřík je dokonalým, navíc hýskovitě podváděným, mužem věrné Lotty (Tereza Kostková). Oproti Goethově snaze zobrazit nespravedlnost lásky v nerovném partnerství mezi Lottou a Albertem vznikl z tohoto roztomilého páru symbol realistický, zmítaný dobou a marnivými vlivy, z nichž jedním je Werther jako neuvědomělý mladičký záletník a parchant.
Po úmorné délce představení (1hod 30min !) přijímá diváctvo rádo závěr, muchlajíc program s podbízivými texty z korespondence Goetha, hořekuje nad nesvědomitostí tvůrčího ansamblu, kteří v očích příležitostných diváků, nebo dětí (které jistě v rámci školních představení tuto hru uvidí) dělají z Goetha tuctového autora srovnatelného s tvůrci televizních frašek, leč poněkud zastaralého. Utrpení mladého Werthera, Johann Wolfgang Goethe). Překlad E.A.Saudek; režie Petr Kracik; výprava Zita Miklošová; dramaturgie Martin Velíšek; hudba Ludwig van Beethoven a Georg Friedrich Händel; dramatizace: Kateřina Macháčková. I. premiéra 10. června 2000
Osoby a obsazení: Werther (Jan Teplý ml.,'); Lotta (Tereza Kostková,'); Albert (Ivan Jiřík,'); Správce (René Přibil,'); Betty (Simona Vrbická,'); Hostinská (Markéta Tallerová,'); Hostinský (Ivo Kubečka) a další.

12.6.2000 Ondřej Menšík | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek



Časopis 26 - sekce

HUDBA

Vlčí píseň ohlašuje společné album herce a skladatelky

Ensoul

Roztáhnout křídla naplno také v hudbě se rozhodl známý herec Petr Vaněk. Singlem Vlčí píseň nyní ohlašuje albu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 26. týden

Kniha snů Karen Blixenové

Kafka (6/6) - Dora
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Pre celý článek

další články...