Dobrodružné divadelní začátky režiséra Petera Brooka
autor: Z webu
Divadlení ústav vydal knihu vzpomínek režiséra Petera Brooka - Nitky času. Další publikací je Divadelní revue 3/4. Třetí číslo 15. ročníku teatrologického čtvrtletníku otevírá stať šéfredaktora Vladimíra Justa o korupci slova a o alibismu expertního jazyka v dramatice Václava Havla.
Klíčová osobnost poválečného světového divadla, režisér Peter Brook, vzpomíná ve svých pamětech na události, které určovaly jeho uměleckou dráhu - od šťastného dětství v rodině ruských emigrantů, přes dobrodružné divadelní i filmařské začátky ve válečném Londýně, ohromující rané úspěchy na poli operní i shakespearovské režie, až k experimentům, k nimž ho v šedesátých a sedmdesátých letech přivedla jeho neumdlévající touha dobrat se nejhlubších kořenů divadla. V knize nechybí vzpomínky na setkání (ale i tvůrčí střety) s velkými osobnostmi poválečného evropského divadla (např. se S. Dalím, L.Olivierem, G. Jacksonovou, J. Moreauovou). Nejcennějším na Brookově autoportrétu je však sám pokus o záznam vlastní vnitřní cesty hledajícího umělce.
Divadelní revue obsahuje mimo jiné studie a recenze. Rubrika Přečetli jsme pro vás tentokrát informuje o desátém ročníku italského teatrologického časopisu Drammaturgia, pravidelná Divadelní encyklopedie přináší pět nových hesel (převážně ředitelů) z málo zpracované oblasti pražského německého divadla.
Studie s názvem Příspěvek k jazyku experanto aneb Dramatické neosoby Václava Havla se ideově i terminologicky opírá zejména o myšlení filosofa Josefa Šafaříka, jednoho z "guru" Havlovy dramatiky i esejistiky. Stať byla původně psána pro programovou brožuru ND Praha k inscenaci Havlova Pokoušení (květen 2004), ale jelikož z ní vyšlo pouze cca třetinové torzo, tiskneme ji v plném rozsahu.- S V.Havlem bytostně souvisí i stať Martiny Břeňové Solidarita s Ferdinandem Vaňkem, která připomíná dramatické pásmo Vaněk hledá svého autora, jež se stalo v červenci 1982 ve francouzském Avignonu součástí Noci pro Václava Havla - aktu solidarity s vězněným dramatikem. Akce se autorsky zúčastnili mj. významní tvůrci světového divadla (Arthur Miller, Samuel Beckett, Ariane Mnouchkine aj.), podpořil ji francouzský ministr kultury Jaques Lang atd. - K Havlově generaci, jež vstoupila do povědomí české i světové kultury v šedesátých letech, patří nepochybně i dramatik, režisér a spoluzakladatel pražského Činoherního klubu Ladislav Smoček. Mladá absolventka divadelní vědy Klára Procházková však napsala studii o autorské a režijní tvorbě L.Smočka v letech, jež slavné éře předcházejí, tj. hluboko před rokem 1965. Objevná stať s názvem Ladislav Smoček neznámý přináší překvapivé poznatky o pozoruhodné jednotě Smočkova uměleckého vidění v padesátých i šedesátých (a pozdějších) letech. Zejména ve svém brněnském období (Divadlo Julia Fučíka) , ale už i předtím, režisér i autor Smoček předjímá témata a postupy, jež jej později proslavily v Činoherním klubu (mýtus přírody, úcta k detailu, smysl pro prudkou groteskní nadsázku). - Další studie se v tomto čísle vztahují nejen k českým, ale i k zahraničním kontextům divadla. Jsou to jak texty historické (Roman Vašek: K jednomu opomíjenému prvenství - málokdo dnes ví, že světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie se v r. 1938 konala v Brně), tak teoretické, nově přeložené Janem Hyvnarem (Irena Slawińska: Teorie reality a divadelní znak; Jerzy Got: Virtuóznictví a kult herce v polském divadle 19. století). - Rubrika Rozhledy přináší např. recenzi Ljuby Klosové práce Markéty Trávníčkové o Prozatímním divadle, značně polemický pohled Vlasty Smolákové na způsob, jakým Pavel Klein zpracoval téma symbolismu na scéně MCHAT, kritický je i postoj Věry Velemanové k Lachově slovenské monografii o Ladislavu Vychodilovi. - - Číslo zakončují v rubrice Dokumenty - texty - materiály příspěvky, pronesené na nedávné konferenci ke 100. výročí narození významného českého režiséra (též pedagoga a teoretika) Jiřího Frejky. Autory vesměs nových, netradičních postřehů o Frejkovy jsou Jan Císař, Karel Kraus, Jiří Hilmera, Jiří Hraše, Ladislava Petišková a Andrea Jochmanová.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Novinky...
Šenkýř a Kremr: 100+24 brněnských kuriozit
Tušíte, že opona původně určená pro pražské Národní divadlo je srolovaná v Brně? Že nad hlavami Brňanů lze vid ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD celý článek
HUDBA
Jamaron si brousí zuby na Prahu
Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek
OPERA/ TANEC
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek