zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Být či nebýt – černá komedie na scéně Stavovského divadla

Z inscenace Být či nebýt

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Činohra Národního divadla na scéně Stavovského divadla uvedla 24.února černou komedii z nacisty okupovaného Polska. Hra BÝT ČI NEBÝT byla inspirována scénářem stejnojmenné filmové komedie, kterou v roce 1942 točil v Hollywoodu německý režisér Ernst Lubitsch, a jeho autorem je britský dramatik Nick Whitby.

Vypráví o polském divadelním souboru, který se svérázným způsobem zapojí do odboje, a prostřednictvím propojení kouzelné iluze světa divadla se skutečným světem nacistické politiky odhaluje, kolik „divadelnosti“ se vyskytuje v o reálném životě. Tvar, který vytvořil britský dramatik Nick Whitby a na scénu uvedl mladý režisér Dan Špinar, lze pojmenovat jako frašku, burlesku, hořkou či černou tragikomedii. Režisér Špinar, pro kterého tato hra byla prvním setkáním se současnou akční komedií, citoval při této příležitosti Lubitschovo „Nad smíchem nos ohrnovat nelze“ a kladl tyto otázky: „Zvítězí herecký talent nad zvůlí okupantského aparátu? Podaří se první herečce před svým manželem ututlat aférku s mladým polským důstojníkem? Zajímá ještě někoho Hamlet? Co je silnější, herecká ješitnost, nebo strach o vlastní život? Umí herci nehrát v osobním životě? Jak herecký výkon v reálných dramatických situacích ovlivní tréma? A žárlivost? Jak to vypadá, když se herci v divadelních kostýmech dostanou jako oficiální doprovod samotného premiéra na gestapácký galavečer? A podaří se celému souboru nakonec odcestovat bez újmy na zdraví či životě do bezpečí?“

Dramatizace Nicka Whitbyho výrazně staví příběh jako „divadlo na divadle“ a v půvabných nahlédnutích do divadelního zákulisí odhaluje zvláštní systém tohoto organismu a zvláštní vztahy uvnitř. To, co může v realitě působit až bizarně, tady se stává normou. To ovšem neznamená, že vše je jen hra – resp. hra je v tomto případě součástí života, vzájemně se prolínají a jsou jakýmsi zvláštním tancem na ostří nože.ale na ostří nože. Všichni protagonisté – neboť každý z nich má svůj vlastní tragický příběh – jsou postavami z masa a kostí, a krutou hrou osudu se mění v malé hrdiny. V inscenaci uvidíte Miroslava Donutila, Miluši Šplechtovou, Jana Dolanského, Václava Postráneckého, Davida Matáska, Kateřinu Burianovou, Vladislava Beneše, Hanu Igondu Ševčíkovou, Rudolfa Stärze, Filipa Rajmonta a Alexeje Pyško.

28.2.2011 23:02:08 JaSop | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 39 (2010) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Hostování Velkého dramatického divadla G.A. Tovstonogova v Praze

Z inscenace Strýčkův sen

Velké dramatické divadlo G. A. Tovstonogova v St. Peterburgu je jedno z nejprestižnějších divadel Ruské federa ...celý článek


Činohra Národního divadla v sezoně 2010/2011

K. Podzimková a P. Buchta při čtené zkoušce – Špinavé ruce

Činohra Národního divadla připravuje v nové sezoně osm premiér a jeden zahraniční projekt.
„Nepochybn ...celý článek



Časopis 39 - sekce

HUDBA

Ty a já Davida Kollera na novém CD

David Koller

David Koller chystá na podzim vydání nové desky. Jasný je zatím název první písně – Ty a já. Singl už ka celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Příhody lišky Bystroušky

Příhody lišky Bystroušky

Unikátní kreslenou podobu slavné opery Leoše Janáčka připravila BBC ve spolupráci s Českou televizí a dalšími celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Decadence Now! také v Brně

Joel Peter WITKIN, Satiro,1992

Projekt Decadence Now! se koná současně v pražské Galerii Rudolfinum, v Domě umění města Brna, v Uměleckoprůmy celý článek

další články...