Denny Ratajský nechce být jen stepařem
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJméno Dennyho Ratajského patrně více znají pražští diváci, protože se pravidelně objevuje v Divadle Na Fidlovačce. Takže vás možná překvapí, že se cítí Moravákem tělem i duší.
To není pravda. Působím v Praze poměrně dlouho, ale vystudoval jsem v Brně na JAMU, a pocházím z Uherského Hradiště. Takže jsme Moravák tělem a duší, a stojím si za tím.
Je to umělecký pseudonym , i když už mi ho stvrdili na matrice a mám ho v občance. Chcete vědět tu historii?
Od malička jsme jezdil na různé taneční, stepařské soutěže i do zahraničí. Moje celé jméno zní Zdeněk Denny Ratajský, a protože Zdeněk se špatně vyslovovalo, tak mi otec vymyslel tenhle pseudonym.
Jak už jsem říkal, pocházím z moravského Slovácka, a tak jsem navštěvoval všechny možné taneční kroužky, nejrůznější žánry od baletu, přes lidové tance až po step. Ten mi nakonec sednul nejlépe, protože je to sólová záležitost.
Jak jsem říkal, začínal jsem od raného dětství, dřel jsem 4 x týdně dvě hodiny, a v té době jsem to nejvíc nadrtil. Pak jsem jezdil na workshopy do zahraničí, hlavně asi šest let do Vídně, kde jsem se toho naučil nejvíc, protože tam byli trošku dál než my. Ale myslím, že stepovat se může člověk naučit v kterémkoli věku, jen musí mít trochu talentu, smysl pro rytmus a trpělivost v tréninku. Paradoxní ale je, že jsem vystudoval činoherní herectví u pana Karlíka.
To jsem rád, že si to pamatujete. Evžen Oněgin je totiž moje srdcová záležitost. I když si občas v činohře zahraju, muzikálů přibylo, a už mi malinko leze na nervy, že lidi mě spíše mají zafixovaného jako stepaře, tanečníka. Nerouhám se, ale považuju se hlavně za herce, který navíc zazpívá, zastepuje, zatančí.
Za ty jsem velmi vděčný. Jsem rád, že mě občas zvou do Ostravy a do Brna. Bavilo mě spolupracovat s Městským divadlem na Mary Poppins i na Funny Girl. A připomínám, že právě tady jsem před patnácti lety přičichl k divadlu, k muzikálu- ve West Side Story.
Stavěl jsem společně s choreografkou Luckou Holánkovou kominické číslo, a choreografii pro svou postavu Berta. Byl jsem najat jako stepařský odborník, a od toho se to odvinulo.
Já si myslím, že to není nadpřirozená osoba, je to spíš takový zvláštní poděs. Já jsem si k němu našel dobrý vztah, vnímám ho tak, že je to samotář, životní sólista, ale jinak člověk jako každý druhý.
Mám rád hru Emanuela Schmidta Hotel mezi dvěma světy, který hrajeme na Fidlovačce. To je ryze činoherní věc a velice mě baví. Jak jsem říkal, hrozně toužím hrát, nejen tancovat. Před deseti lety jsem byl v angažmá v Ostravě, a vyzkoušel si velké jeviště Myronova divadla. Nebylo by špatné, kdybych si znovu mohl zahrát velkou tragédii – nějaké Rusko...
Na Fidlovačce autorská dvojice Ondřej Brousek a Radek Balaš připravují nový muzikál Nevěsta, podle A.Hoffmeistera. Bude to dobovka z 30.let a měl bych se na tom podílet i pohybově.
TIP!
Časopis 47 (2005) - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Wiesław Hołdys: Divadlo může být obrovským dobrodružstvím
Při příležitosti uvedení polsko-českého divadelního projektu na téma Gulliverových cest v pražském Pidivadle ( ...celý článek
Matěj T. Růžička: Divadelní hry se mi dost blbě čtou
Divadlo v 7 a půl patří na brněnskou divadelní mapu už plných deset let. „Chtěli jsme vyplnit pauzu mezi ...celý článek
Časopis 47 - sekce
HUDBA
Ján Jackuliak: Muzikál je divadlo jako každé jiné
Herec Ján Jackuliak, rodák ze slovenského Lučence, se divadlu věnuje již od svých čtrnácti let. Prošel amatérs celý článek
OPERA/ TANEC
Koncert pro život
V neděli 20. listopadu 2005 se ve Stavovském divadle konal od 11:00 h benefiční Koncert pro život, který pořá celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Roman Sejkot - EYEsLAND
Společnost Nikon pořádá ve dnech 1. až 25. listopadu 2005 výstavu fotografií českého fotografa Romana Sejkota celý článek