Dub: empatické přijímání zpráv
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekMěstské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crouch se svým textem snaží diváky aktivovat a šokovat neotřelými způsoby sdělení příběhu. Jednoduchý děj se odehrává na minimalistické scéně. Příběh začíná odhalením tragické nehody, při které otec ztratí svou dceru. Jeho život se obrátí naruby a najednou se nic nezdá být tak, jak bylo dříve. Řidičem vozu, který nehodu způsobil, je Hypnotizér, jenž v důsledku události ztratí svou schopnost sugesce. Když se Otec dobrovolně účastní Hypnotizérova vystoupení, situace se dramaticky mění. Otec se ocitá v situaci, kdy neví, co dělat ani říkat, a tak začne přijímat sdělení pomocí vzkazů...
Realita je zobrazena na jevišti pod pomyslným okem (výprava Michal Syrový). Důležitou roli hrají židle a zvukový pult. Židle představují symbolicky ostatní účastníky seance. V určitém obraze, kdy jsou rozházené dokola, evokují atmosféru automobilové havárie.
Režisér Patrik Lančarič diváky krátce seznámil s dílem před samotným představením. Tim Crouch staví děj na manipulaci a sugesci, snaží se diváky aktivně zapojit a vzbudit jejich zvědavost. Položí otázky, které nutí k zamyšlení: Kdo je vinen? Máme právo ovládat druhého člověka až k jeho ponížení?
Hlavního protagonistu, Hypnotizéra, ztvárňuje Pavel Vacek, kterému sekunduje vždy jiný herec či herečka. Záměrem dramatika je, že druhý herec nebo herečka přichází na jeviště, aniž by o hře (textu) něco věděli. Hypnotizér dává Otcovi pokyny pomocí mikroportu nebo s předkládá dotyčnému scénář. Někdy jsou pokyny podávány polohlasem, aby diváci mohli slyšet zadání a interpretaci. Pavel Vacek výrazně ztvárňuje postavu Hypnotizéra s mnoha iluzivními prvky, které diváky vtahují do děje. Postavu Hypnotizéra zvládá s bravurou, dokáže pracovat s iluzí a uvést diváky do nečekaných situací.
Druhá postava, Otec, má předvést autentické ztvárnění postavy, v tomto případě se jedná o ztrátu nadané dcery při autonehodě. Jeho protihráč, Jan Holcman, se ve večeru představil jako autentický a působivý interpret. Diváci jsou vyzváni ke sledování výkonu, který se odehrává tady a teď, a tím odráží závažnost tématu.
Proč zrovna dub? Tento strom symbolizuje sílu a odolnost, což může být spojeno se silou Hypnotizéra. Dub je schopen odolávat nepříznivým podmínkám, podobně jako člověk by měl překonávat nepřízeň osudu. Také může být spojován s posvátnými aspekty a nadpřirozenem, což odkazuje na hloubku tématu hry.
Inscenace DUB se dotýká otázky, zda jsme schopni empaticky reagovat na zprávy od našich blízkých, a aktivně vyvolává diskusi o lidské povaze a schopnosti komunikace.
Tim Crouch: Dub
Režie Patrik Lančarič; překlad Zuzana Josková; dramaturgie Katarína Kašpárková Koišová; výprava Michal Syrový.
Osoby a obsazení: Hypnotizér (Pavel Vacek) a Otec (vždy jiný herec nebo herečka, který na jeviště přichází, aniž by o hře cokoliv věděl - při repríze 2. 5. 2024 Jan Holcman).
Psáno z reprízy 2. května 2024.
www.divadlozlin.cz
TIP!
Časopis 33 (2019) - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Starci na chmelu – obyčejný generační koloběh
Divadelní společnost Studio DVA uvádí od 7. června 2019 na Letní scéně Vyšehrad kultovní romantický muzikál St ...celý článek
Jiráskův Hronov 2019
Před pár dny skončil 89. ročník celostátního mezidruhového festivalu amatérského divadla Jiráskův Hronov. Opět ...celý článek
Časopis 33 - sekce
HUDBA
Queen: A Night at the Odeon
Queen: A Night at the Odeon
Unikátní záznam koncertu kapely Queen živě odvysílaného na Vánoce v roce 1975 ( celý článek
OPERA/ TANEC
Eva Pilarová vystoupí na koncertu Adam Plachetky
Operní pěvec Adam Plachetka v létě nezahálí. O prázdninách už stihl úspěšné účinkování v titulní roli Saula op celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
České filmy 34. týden
Pasiáns
Televizní film z roku 1969 odpovídá na neúprosnou skutečnost času po srpnové invazi vojsk, času tot celý článek