zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy

Z inscenace (Foto R. Sejkot)

  

Baletní soubor Národního divadla Praha uvedl 27. a 28. února 2003 premiéru baletu Zkrocení zlé ženy. Tento nápaditý a vtipný balet vytvořil v roce 1969 slavný choreograf John Cranko. Věnoval ho svému intendantovi a příteli Schäferovi a světová premiéra proběhla na jevišti ve Stuttgartu.
Hudbu na Scarlattiho hudební motivy složil Kurt-Heinz Stolze. Vytvořil zajímavou, barevnou hudební syntézu, využívající témat sonát Domenica Scarlattiho i italského concerta grossa. Hudební part adekvátně ladil s jemnými lyrickými pasážemi, právě tak jako s temperamentními a dynamickými emocemi tanečníků.
Na první premiéře bezesporu zazářili Filip Veverka jako Petrucio a Tereza Podařilová v roli Kateřiny. Jejich technické, taneční a výrazové ztvárnění obou hlavních rolí bylo vynikající.

Crankova choreografie je velmi náročná nejen na dramatické vyjádření jemných citových změn a vtipných nuancí, ale přes zdánlivou lehkost a přirozenost v pohybu je vrcholným technickým výkonem. To bylo nejmarkantnější v duetu Petrucia a Kateřiny. Nebylo to běžné klasické „pas de deux“ = tanec dvou, ale narůstající citový vztah dvou lidí, vyjádřený neobvyklou řečí tance. Znalci jistě ocenili nádherné a neobvyklé „zvedačky“, nesené i vyhazované, které až někdy asociovaly krasobruslařský pár. Zajímavé přechody do arabesek v duetu, neotřelé tvary, natočení i pózy vytvářely vizuálně pro diváky zajímavé tvary. Celá choreografie se vůbec nesla v nezvykle novátorském duchu. Ansámblové scény byly pestré svými prostorovými i tvarovými nápady, nebo např. svatební polonéza byla krokově jen naznačena a vzápětí se změnila v hravé škádlení s promyšleným řešením nejen prostoru, ale i zakomponováním dalších sólových párů. Hravost podtrhovala i volba tanečních prvků a kroků, které mnohdy vycházely z folklóru. Vyprodané hlediště nadšeně aplaudovalo po jednotlivých tanečních scénách a na závěr odměnilo všechny tanečníky zaslouženým dlouhotrvajícím potleskem.
Blahopřejeme baletu ND k této nesmírně zdařilé inscenaci, která se jistě udrží díky zájmu diváků na jevišti ND velmi dlouho, ale bude důstojně reprezentovat stále vzrůstající úroveň baletu ND na zájezdech doma i v cizině.

4.3.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Recenze

Časopis 50 (2005) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Vojna a mier starosvetsky

Už pri príchode do monštróznej budovy Janáčkovej opery v Brne človeka prekvapí pohľad na kostýmovaných vojakov ...celý článek


Stále pôsobivý Cisár Atlantídy Viktora Ullmanna

Z inscenace Cisár Atlantídy

V klube Roxy uviedol dňa 28. listopadu 2005 berlínsky spolok Kulturbrauerei „terezínsku“ operu Vik ...celý článek



Časopis 50 - sekce

DIVADLO

Opava – výběrové řízení na post ředitele divadla

Rada města Opavy vyhlašuje výběrové řízení na obsazení místa ředitele Slezského divadla v Opavě, příspěvkové o celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výstava: Divadelní role Rudolfa Hrušínského 1920 – 1994

Herec Rudolf Hrušínský

Když byla v roce 1988 vydána pro Český rozhlas nakladatelstvím Panorama výpravná publikace Neviditelné herectv celý článek

další články...