zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Filmové zpracování opery Orfeus a Eurydika

Orfeus a Eurydika

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Orfeus a Eurydika
Filmové zpracování opery Ch. W. Glucka s americkým kontratenoristou B. Mehtou v hlavní roli (2014). Dále účinkují: E. Liebau, R. Mühlemannová, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Dirigent V. Luks. Kamera J. Malíř. Scénář a režie O. Havelka (V italském znění s titulky). Německý klasicistní skladatel Christoph Willibald Gluck (1714–1787) byl významným reformátorem opery, do níž dokázal včlenit emoce a melodickou vroucnost. Dokladem toho je opera Orfeus a Eurydika, která měla premiéru ve Vídni roku 1762. Tvůrci zpracovali nesmrtelný mýtus o nekonečné lásce, ale v jejich podání je tak silná, že dokáže přivést milovanou Euridyku zpět do pozemského života. V roce 2014 vznikla filmová adaptace opery v prostředí unikátního barokního divadla v Českém Krumlově, mimochodem jednoho ze dvou dochovaných na světě (to druhé se nachází v Stokholmu), architektonické barokní perle s originální a funkční mašinérií, dekoracemi, kostýmy a rekvizitami.

Operu nastudovali a naplnili skvělými interpretačními výkony protagonisté. V titulní roli Orefa vynikl kontratenor Bejun Mehta, americký pěvec a příbuzný známého dirigenta. V Gluckově době tuto roli zpíval kastrát a to je také důvod, proč řada oper z tohoto období nebyla dlouho uváděna, než se objevila technika kontratenorů, kteří zpívají vlastně falzetem a dokáží náročné party interpretovat. Eurydika a Amor jsou další dvě sólové role zpodobněné Evou Liebau a Regulou Mühlemannovou. Nezaměnitelný je vynikající výkon českých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, za řízení Václava Lukse. Z těchto komponent vytvořil opravdový hudební skvost režisér Ondřej Havelka (operní režii tento milovník počátků jazzu vystudoval). Tvůrci míří na současného diváka nejen překrásnou hudbou, ale také silným, nadčasovým příběhem. Pro aktualizaci historického díla do současnosti však nevolili vnější prostředky, jako jsou současné kostýmy a dekorace, ale vnitřní, kdy využili možnost ztvárnit nečekaně živoucí monology a dialogy postav opery současnými hereckými postupy, a to v typických situacích, které všichni dobře známe.
Vysílání: 03.8., 00.05 hod., ČT art

24.7.2023 09:07:11 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek


Choreograf Miroslav Kůra výročí

Pas de quatre

Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek


Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Výlet žáků ZŠ Pražačka na brněnský muzikál Heidi

Žáci ZŠ Pražačka a herci muzikálu Heidi (Hudební scéna MdB)

V sobotu 11. května 2024 se žáci ZŠ Pražačka spolu s rodiči vydali na nezapomenutelný výlet do Brna. Tento den celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Švédské intimní drama Naděje

Naděje

Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi celý článek

další články...